Rozwój
zdrowie psychiczne - kobieta

#RÓWNOWAŻĘ – jestem ważna! Dbam o swoje zdrowie psychiczne i potrzeby

Długo zastanawiałam się, o czym napisać i co chce przekazać w kampanii społecznej #RÓWNOWAŻĘ. Szukałam odpowiedzi, co jest dla mnie ważne w codziennym dbaniu o swój komfort psychiczny i czy było tak zawsze, że miałam miejsce na siebie samą? Te pytania doprowadziły mnie do refleksji, że o swoje potrzeby przez długi czas nie dbałam, nawet siebie o nie nie pytałam. Pędziłam przez życie i było mi coraz mniej wygodnie. Dziś chciałabym się podzielić z Tobą moją drogą do komfortu psychicznego, która nadal trwa.

O oczekiwaniach względem siebie i innych

Masz w głowie, taki głos, który podpowiada Ci, że mogłaś coś lepiej wykonać? Że wyglądasz nie dość dobrze, aby wyjść lub masz poczucie, że mogłaś być milsza/pewniejsza siebie/czy bardziej zdecydowana? Ja mam taki głos. Krytyka, który wiecznie porównuje moje postępowanie z oczekiwaniami jakie żywię wobec siebie. I wiesz co? Nigdy ich nie spełniam.

zdrowie psychiczne - kamienie

Podobnie z oczekiwaniami, które mają wobec mnie bliscy – że będę do nich dzwonić określoną ilość razy w tygodniu, zmienię swoje plany, ponieważ ktoś chce, aby coś dla niego zrobiła lub ma oczekiwanie, że zawsze będę wesoła, pogodna i pomocna. Tych oczekiwań, też często nie spełniam, a potem mam poczucie winy.

I wiesz, przez bardzo długi czas nie wiedziałam, że to są oczekiwania moje i innych. Że działam zgodnie z nakazami, a nie z potrzebami. Aż odkryłam i pomogła mi w tym terapia, że jest coś takiego jak potrzeby. Że ja mogę coś chcieć, albo nie. Że potrzebuję bycia wysłuchanym, szacunku lub zabawy. Niby takie proste, a jednak przez 28 lat – robiłam, ale nie pytałam siebie czy to mi służy.

Jestem ważna! Powiedz to głośno

Od kilku miesięcy to się zmienia. Pytam siebie – czy chce coś robić, czy mi to służy? I odkrywam, że oczekiwania nie znikną od tak, że nie obudzę się pewnego dnia i będę radosna, szczęśliwa i bez zmartwień oraz pełna akceptacji do siebie.

Codziennie buduje ten swój mały świat, w którym jestem dla siebie ważna. Tak ważna! Bo mam prawo czuć się dobrze ze sobą, dbać o swój komfort psychiczny i rezygnować z rzeczy, które nie są dla mnie dobre. Mam prawo wybierać relacje oraz działania, które mnie rozwijają. Od pewnego czasu, to zauważam i praktykuje. Codzienna uważność na siebie, na moje samopoczucie, na chwilę oddechu jest ważna, tak jak popijanie wody przez cały dzień. Nie da się w jednej chwili nadrobić zaległości w piciu wody przez dzień, czy tydzień. Co jakiś czas, regularnie warto dostarczać sobie wody i tak jest z dbaniem o siebie. Regularnie, ze spokojem, na co dzień, a nie tylko od święta, warto dbać o swoje potrzeby. Ja znalazłam na to kilka sposobów.

Zdrowie psychiczne – czyli jak dbam o siebie?

To, co mi pozwala zatrzymać się w codzienności i odetchnąć, to kilka mniejszych i większych działań, które są dla mnie ładowaniem baterii, możliwością wsłuchania się w siebie i odprężenia.

Odkrywanie nowych pasji – na co dzień małe rzeczy, które mogę zrobić tylko dlatego, że dają mi radość mają dla mnie ogromne znaczenie. Tak odkryłam akwarele. Jestem niedoskonała, dopiero się uczę i mam poczucie, że ogrom pracy przed mną. Ale robię to dla siebie, z radością i dla radości. Nie myślę i nie zastanawiam się. Po prostu maluję. A Ty jaką pasję odkryłaś ostatnio?

Niecodzienna randka – zabieram siebie na randki. Wybieram miejsce, może to być kawiarnia, a może być park. Czasem planuje, czasem jest to spontaniczna decyzja. Uczę się, że to nie jest marnowanie czasu, to czas dla mnie. Jeden z najważniejszych, taki, który jest wartościowy, ponieważ spędzam go z ważną osobą. Randka może być w ładnej sukience i pięknym makijażu, a może być w trampach i rozczochranych włosach. Ważne, że robię sobie przyjemność.

Ja – najlepsza przyjaciółka – ostatnio zamiast krytykować siebie i mówić w głowie o swoich działaniach w sposób negatywny i oceniający. Staram się popatrzeć na siebie jak na najlepszą przyjaciółkę. Czy jej, gdyby palnęła głupstwo na spotkaniu, nie zrozumiała pytania lub zapomniała o ważnej sprawie – brzydko bym nawrzucała od najgorszych i głupich? Pewnie, że nie. Powiedziałabym, że czasem tak się zdarza, że przecież się starała. Trochę współczucia i empatii robi różnicę.

Czas dla najważniejszej osoby – gorąca kąpiel, ciepła kawa, dobra książka – drobiazgi na co dzień, które budują mój świat. Chce mieć na nie czas. Wiem, że w tym czasie mogłabym uczyć się nowych rzeczy do pracy, biegać na warsztaty doszkalające, albo pomagać innym. Ale wybieram siebie.

zdrowie psychiczne - droga

#RÓWNOWAŻĘ – październik miesiącem dbania o zdrowie psychiczne

Tekst, który stworzyłam napisałam dla Ciebie i dla siebie. Dla Ciebie, aby Cię zainspirować i zachęcić do uważności na swoje potrzeby, do zadbania o swoje zdrowie psychiczne. A dla siebie, aby stanowił przypomnienie i zobowiązanie.

Jest częścią świetnej inicjatywy kampanii społecznej zorganizowanej przez Kamilę z bloga uważniej.pl, która ogłosiła miesiąc październik, czasem zadbania o siebie. #RÓWNOWAŻĘ – Kampania Społeczna Higieny Umysłu to wspaniała okazja do tego, aby pomyśleć,  co robimy dla swojego zdrowia psychicznego, lepszego samopoczucia i troski o swoje potrzeby. Czy na co dzień zauważamy co nas cieszy, a co przygnębia, kiedy ładujemy baterie, a kiedy mamy dość?

Kampania #RÓWNOWAŻĘ zachęca do bycia dla siebie dobrym, przyjacielem, który wyciągnie na dobry film i pogodni spać do łóżka, kiedy zmęczenie maluje się na twarzy. Cały czas temat zdrowia psychicznego jest jeszcze mało eksponowany, dlatego ja dzisiaj i dwanaście świetnych dziewczyn zachęca Ciebie do tego, abyś pomyślała, co pozytywnie na Ciebie wpływa i robiła to jak najczęściej.

Bardzo się cieszę, że mogę wziąć udział w kampanii #RÓWNOWAŻĘ zorganizowanej przez Kamilę z uważniej.pl, ponieważ to okazja do powiedzenia, że może droga do siebie nie jest prosta i oczywista, ale najważniejsza.

Mam nadzieję, że ten tekst będzie dla Ciebie przydatny i podzielisz się ze mną, jak Ty dbasz o swoje zdrowie psychiczne?

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By paulina
Load More In Rozwój

Zobacz również

Top 6 co oglądać na YouTube

Czas można spędzić bardzo różnie – czytając, pracują, ...

O mnie


PAULINA GAWORSKA-GAWRYŚ
Psycholożka, która zakochała się w pisaniu. Wielbicielka książek wszelakich, amatorka kawy oraz małych i dużych podróży. Wie, że warto czytać i chce do tego przekonać innych. Jeśli nie wiesz, co czytać, albo gdzie pojechać - dobrze trafiłeś!

Darmowy e-book

Facebook

Kawa do książki