Rozwój

Zespół ,,Myslovitz” ma taką starą piosenkę (Acidland), gdzie można usłyszeć słowa ,,Popełniaj błędy i naprawiaj je, gdy dotkniesz dna odbijaj się….” Bardzo dobrze obrazuje to, o czym chcę dziś napisać.

Błędy towarzyszą nam, co dnia, mniejsze lub większe, czasem to posolenie herbaty lub zapomnienie o urodzinach przyjaciela. Niekiedy coś zepsujemy, zniszczymy, zawalimy coś w pracy czy na uczelni. Błędy popełniamy w komunikacji z innymi ludźmi i w trakcie osiągania wyznaczonych celów. Są codziennością, czymś, czego możemy być pewni, że nam się przydarzy. Więc skąd taki lęk?

Strach przed porażką, przed niewypełnieniem zaleceń szefa, nie sprostaniu wymagań pracy, rodziców, znajomych czy swoich własnych oczekiwań jest ogromny. Często paraliżuje przed podjęciem działania. Odwlekanie i zostawianie na ostatni moment jest nagminnie praktykowane zarówno przez ludzi na wysokich stanowiskach, jak i przez pracowników niższego szczebla. Niezależnie od zawodu, pozycji społecznej czy osiągnięć, większość ludzi zmaga się z ogromnym mitem porażki. Mówi on, że jeśli zrobisz coś źle, to TY jesteś do niczego. Popełnienie błędu w społecznym odbiorze kojarzy się z byciem gorszym, mniej znaczącym i mało kompetentnym. Błąd = beznadziejna osoba.

To przekonanie paraliżuje, zwiększa obawy przed podjęciem działania, które niesie ze sobą ryzyko. Ile razy zrezygnowałeś z czegoś, co było dla Ciebie nowe, nieznane, a Ty obawiałeś się, że nie podołasz? Czy myślałeś o tym, że odkładasz na ostatnią chwilę pracę, by mieć dobrą wymówkę w przypadku, gdy coś pójdzie nie tak?

Mistakes-Precious Life Lessons

Błąd jest postrzegany, jako najgorsze zło, które nie ma prawa się przytrafić. Tego jesteśmy uczeni od najmłodszych lat, kiedy oddajemy zadania z matematyki, czy uczymy się nowej dyscypliny sportowej. Wszystko, co zrobimy inaczej niż ktoś zakłada, w sposób odbiegający od wzoru, popełnimy błąd – jesteśmy krytykowani. Trudne emocje, jakie wtedy się pojawiają- zawstydzenie, smutek, złość, zażenowanie nierozerwalnie będą kojarzyć się z popełnieniem błędu.

Jednak można inaczej, świetnym przykładem jest Tomasz Edison, który swoje błędy traktował, jako drogę do celu, źródło wskazówek, wiedzy i przede wszystkim doświadczenie. Zanim wynalazł swoją żarówkę wysadził trzy laboratoria, podjął tysiące prób, które się nie udały. Czy popełnił błąd? Niejeden. Czy się poddał? Nie, ponieważ wyciągał z każdego swojego błędu wnioski, które pomogły mu osiągnąć sukces, który świeci w każdym domu.

Kiedy żywimy przekonanie, że czegoś nie potrafimy lub nie mamy do tego zdolności, często się zdarza, że rezygnujemy nawet ze spróbowania, ze sprawdzenia swoich sił. A nawet, jeśli próbujemy to szybko się zniechęcamy i po kilku nieudanych próbach odchodzimy i prawdopodobnie już nigdy więcej nie wrócimy do danego zadania.

Pamiętam swoją przygodę z żonglowaniem na wolontariacie. Miałam kiedyś szkolenie z pedagogiki zabawy i cyrku, żonglowanie było jednym z ćwiczeń. Według mojej opinii mam średnią koordynację oko- ręka, a żonglowanie zawsze wydawało mi się trudną sztuką, jednak spróbowałam. Moja frustracja w trakcie nauki była ogromna, nic mi się nie udawało, piłki spadały, talerz nie chciał się kręcić, a ja poddałam się po kilku próbach. Nie analizowałam swoich błędów, nie wyciągnęłam wniosków, stwierdziłam, że żonglowanie nie jest dla mnie.

balls-272407_640

Jednak po przeczytaniu książki ,,Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia” Mirosława Urbana (recenzja), mam postanowienie spróbować jeszcze raz tej sztuki cyrkowej. Rozwija ona koordynację, relaksuje, pomaga redukować stres oraz rozwija różne rejony mózgu, co pomaga w uczeniu się.

Błędy są nieodłącznym elementem procesu zdobywania nowych umiejętności, nie ma możliwości nauczenia się czegokolwiek bez ponoszenia porażki. Przekonanie, że błąd świadczy o nas samych jest ograniczające i blokujące rozwój. Prowadzi do kształtowania bierności w życiu i poddawania się sytuacji zamiast wychodzenia jej naprzeciw. Najważniejsze to zobaczyć ten zaklęty krąg: boimy się porażki – nie próbujemy – nie próbujemy – nie umiemy – dalej się boimy, że popełnimy błąd. Aby coś zmienić, trzeba zacząć od przekonań, jakie żywimy w stosunku do popełnianych przez nas błędów. Zamiast kojarzyć je z przykrością, obniżeniem własnej wartości, czyli czymś całkiem negatywnym. Spójrz na sytuację, w których Ci się nie udało jak na lekcję, najlepszą z możliwych, która daje Ci niezbędne wskazówki do tego, aby stać się lepszym. To trening wytrwałości, pokonywania siebie i własnych ograniczeń, jakie każdy sobie narzuca. Błędów nie unikniemy, jednak możemy się na nich uczyć.

DSC07060

Czy masz w swoim życiu takie czynności czy wyzwania, których nie podjąłeś lub zrezygnowałeś z nich po kilku niepowodzeniach, a chciałbyś do nich wrócić?

Bibliografia:

Urban M.( 2010).Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańsk: GWP

Źródła obrazków:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mistakes-Precious_Life_Lessons.jpg

http://pixabay.com/pl/kulki-%C5%BConglerka-pi%C5%82ki-%C5%BConglowa%C4%87-272407/

Zapisz

Droga do siebie

O mnie


PAULINA GAWORSKA-GAWRYŚ
Psycholożka, która zakochała się w pisaniu. Wielbicielka książek wszelakich, amatorka kawy oraz małych i dużych podróży. Wie, że warto czytać i chce do tego przekonać innych. Jeśli nie wiesz, co czytać, albo gdzie pojechać - dobrze trafiłeś!

Darmowy e-book

Facebook

This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.

Instagram

Instagram has returned invalid data.

Obserwuj mnie