Rozwój
poczucie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych

Jak wzmacniać poczucie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych

Silne poczucie własnej wartości, czyli postrzeganie siebie jako osoby wartościowej, ważnej bez względu na okoliczności to fundament dobrego i spełnionego życia. Jak wzmacniać poczucie własnej wartości, aby czuć się ze sobą komfortowo? Zobacz propozycje – poczucie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych w każdym wieku.

Poczucie własnej wartości a wiara w siebie – czym są?

POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI – składa się na nie wiedza o tym KIM JESTEŚMY i wszystkie doświadczenia, jakie mamy z tym związane. Odpowiada na pytanie o to, JAK DOBRZE SIĘ ZNAMY i jak tę wiedzę wykorzystujemy. Jest naszym filarem, centrum.

Jeśli mamy dobrze rozwinięte poczucie własnej wartości, cenimy siebie samych za to, że JESTEŚMY. Nasze istnienie jest wartościowe. Sam fakt, że istniejemy to wystarczający powód do tego, aby siebie cenić.

Dobrze rozwinięte poczucie własnej wartości może się charakteryzować takim zdaniem – ,,Jestem w porządku, mam swoją wartość dlatego, że istnieję”.

Niskie poczucie własnej wartości – wiąże się z krytykowaniem siebie, niepewnością, często poczuciem winy.

WIARA W SIEBIE – jest miarą tego, do czego jesteśmy zdolni – w czym jesteśmy dobrzy, w czym się sprawdzamy, do czego mamy zdolności.  Odnosi się do celów, do tego, co jesteśmy w stanie osiągnąć.

Wiara w siebie jest cechą nabytą, rozwijamy ją poprzez realizację kolejnych zamierzeń. Wzmacniamy, kiedy doceniamy swoje zdolności. Możemy ją wzmacniać kolejnymi próbami i sukcesami.

poczucie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych

BARDZO WAŻNE – różnica między poczuciem własnej wartości a wiarą w siebie

Różnica między poczuciem własnej wartości a wiarą w siebie jest bardzo duża.

Można mieć niskie poczucie własnej wartości, uzależnione od opinii innych osób, umiejscowione zewnętrznie i realizowane poprzez kolejne sukcesy. I jednocześnie ogromną wiarę we własne możliwości, kiedy jesteśmy przekonani, że możemy osiągać nasze cele i zamierzenia.

Budowane poczucia własnej wartości na sukcesach i opinii innych jest bardzo nietrwałe.

Np. Kiedy czujemy się bezwartościowi, ale ciężko pracujemy, osiągamy sukcesy, inne osoby nam gratulują, doceniają nas. Przez chwilę czujemy się dobrze, jednak po jakimś czasie znów mamy przekonanie, że musimy „coś osiągnąć”, ,,coś zrobić”, aby być wartościowym człowiekiem.

„To jak zdolni się czujemy nie podnosi naszej samooceny.” Yesper Juul

Jak się przejawia niskie poczucie własnej wartości?

  • strach przed porażką,
  • przechwałki,
  • obawa przed życiem,
  • usuwanie się w cień,
  • wyniosłość,
  • poczucie winy,
  • nadużywanie szkodliwych substancji,
  • agresywne zachowania,
  • kłopoty z układem trawiennym,
  • ciągłe poczucie niedopasowania i niepewności,

Co robić, aby rozwijać silne poczucie własnej wartości?

Poczucie własnej wartości rozwija się całe życie, jako dorośli mamy szansę je wzmocnić.

Dlaczego? Ponieważ poznajemy się coraz lepiej, możemy dokonać świadomego wysiłku, aby uznawać swoją wartość, za coś niepodważalnego oraz przyjąć stwierdzenie ,,Jestem ważna, jestem ważny”, za coś oczywistego.

Kształtowane w dzieciństwie poczucie własnej wartości bywa dość niskie. Kiedy jesteśmy bardziej cenieni przez rodziców za to, że coś ZROBILIŚMY np. posprzątaliśmy pokój, namalowaliśmy rysunek, dostaliśmy się na studia, czy zdaliśmy egzamin rozwija się w nas poczucie, że jesteśmy wartościowi, kiedy coś osiągamy, odnosimy sukces, coś robimy.

Nie dlatego, że jesteśmy.

Chwalenie za osiągnięcia, włożony wysiłek, jest dobre, jeśli jest równoważone, docenianiem obecności dziecka, tego, że jest, że tęskni za nami, lub nas kocha, a nie dlatego, że coś zrobiło. Dostrzeganie dzieci, bycie z nimi jest najważniejsze dla zdrowego rozwoju poczucia własnej wartości. Bardzo polecam do przeczytania książkę Jesper’a Jull’a ,,Twoje kompetentne dziecko”.

Poczcie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych

Kilka ćwiczeń, które pomagają popracować nad podniesieniem poczucia własnej wartości. Kiedy jest ono bardzo niskie, czujemy się ze sobą źle i niekomfortowo, warto rozważyć konsultację z psychologiem lub psychoterapeutą. Zobacz poczucie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych – czy znajdziesz coś dla siebie.

1.Ćwiczenie rozpoznawania, nazywania i realizowania własnych potrzeb

Dbanie o siebie, pozwalanie na rozpieszczanie swoich zmysłów, umysłu i ciała pomaga zobaczyć, że jesteśmy ważni, wartościowi, bez względu na to, co robimy w swoim życiu i w czym jesteśmy dobrzy. Warto zaspokajać swoje potrzeby dlatego, że są, że potrzebujemy różnych bodźców do szczęścia, nie dlatego, że osiągnęliśmy sukces. Sprawdź, jak mówić o swoich potrzebach.

Jeśli trudno Ci mówić o swoich potrzebach – spisuj je. Prowadzenie dziennika może być dobrym początkiem opisywania swoich przeżyć i zastanawiania się nad potrzebami. Możesz też nagrywać swoje przemyślenia.

2.Samowspółczucie – bycie dla siebie dobrym w różnych sytuacjach

Samowspółczucie, czyli okazywanie sobie współczucia w różnych trudnych sytuacjach, zamiast krytyki czy oceny, również pomaga budować silne poczucie własnej wartości, ponieważ jesteśmy dla siebie dobrzy, nawet kiedy popełnimy błąd, kiedy coś nam nie wyjdzie. Nie łączymy wtedy naszej wartości z naszymi kompetencjami, czy zasobami. Jesteśmy warci współczucia, troski czy zrozumienia po prostu dlatego, że jesteśmy osobami ludzkimi, ważnymi z samego faktu bycia.

3.Rozbudzanie w sobie poczucia wdzięczności

Praktykowanie poczucia wdzięczności za to, co mamy, co nam się zdarza, co robimy i kim jesteśmy, powoduje, że jesteśmy bardziej szczęśliwsi. Ale też bardziej wyczuleni na to, co dobre w naszym otoczeniu. Przestawienie swojego umysłu na wdzięczność powoduje, że wychwytujemy małe, drobne rzeczy i pielęgnujemy w sobie to uczucie nie tylko w stosunku do siebie, ale też do innych osób.

4.Poznaj siebie

Poświęć trochę czasu, aby przyjrzeć się sobie.

  • Jaki jestem?
  • Co lubię?
  • Co jest dla mnie dobre?
  • Co mi sprawia przyjemność?

Czy znasz odpowiedź na te pytania?

Jeśli nie, to czas najwyższy, aby się nimi zająć. Im bardziej będziesz siebie poznawać, tym bardziej będziesz widzieć w sobie wartość.

Pomyśl o swoich:

  • marzeniach,
  • celach,
  • zrealizowanych projektach,
  • ludziach, których lubisz,
  • swoich mocnych stronach,

Możesz prowadzić swoje notatki systematycznie lub przeznaczyć na pracę nad poznaniem siebie jedno popołudnie i sprawdzić, kim tak naprawdę jesteś.

Ćwiczenie – Zdania o mnie

Wypisz 15-20 zdań, które Cię opisują, zaczynając od słowa:

  • Jestem……

Zaznacz:

  • Zdanie które najlepiej Cię charakteryzuje.
  • Zdanie, którym najczęściej myślisz o sobie.
  • Zdanie, które mówi o tym jak widzą Cię inni.
  • Zdanie, które jest dla Ciebie najważniejsze.

Co te zdania mówią o Tobie? Co Cię zastanowiło/poruszyło/zdziwiło w tym ćwiczeniu?

Zobacz tekst o przekonaniach, które nam szkodzą i które nas budują

„Jestem w porządku i mam swoją wartość tylko dlatego, że istnieję” Jesper Juul.

Co myślisz o poczuciu własnej wartości – da się je zmienić? Czy zaproponowane poczucie własnej wartości ćwiczenia dla dorosłych są przydatne?

————————————————————————————————————————————————————————————————————

E-book ,,Droga do siebie. 7 technik, które odmienią Twoje życie” – co znajdziesz w środku?

  • 7 technik, które wykorzystasz w codziennym życiu, aby zadbać o swoje potrzeby, rozwój i emocje,
  • 9 ćwiczeń, które pomogą Ci jeszcze lepiej poznać siebie i cieszyć się dobrym samopoczuciem
  • karty pracy, które w przyjemny sposób zachęcą Cię do wprowadzenia wiedzy w czyn
  • 104 strony ciekawych informacji na temat m.in wdzięczności, arteterapii, aromaterapii – poparte wiedzą psychologiczna i własnymi doświadczeniami z pracy psycholog

Sierpniowa promocja – kod rabatowy: SIERPIEN20 do wykorzystania do 31.08, e-book ,,Droga do siebie. 7 technik, które odmienią Twoje życie” tylko za 29 zł!

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By paulina
Load More In Rozwój

Zobacz również

Codzienna rutyna – pomoc w chwili kryzysu

Kiedyś myślałam, że rutyna jest zła, że ciągle ...

Droga do siebie

O mnie


PAULINA GAWORSKA-GAWRYŚ
Psycholożka, która zakochała się w pisaniu. Wielbicielka książek wszelakich, amatorka kawy oraz małych i dużych podróży. Wie, że warto czytać i chce do tego przekonać innych. Jeśli nie wiesz, co czytać, albo gdzie pojechać - dobrze trafiłeś!

Darmowy e-book

Facebook